Autonomie bij verschillende leeftijdsgroepen

Hier staat wat handige informatie over de autonomie bij verschillende leeftijdsgroepen. Wij hopen dat u hier wat aan heeft.

 

Hoe heb je respect voor de autonomie van een baby?

Een baby is nog niet zelfstandig, hij is vooral nog afhankelijk van zijn ouders en de begeleiders. Deze mensen zorgen voor de baby bij het eerste contact met de wereld. Je voedt een baby, tilt hem op, je legt hem neer en kleed hem aan en uit. Iedere baby ervaart het eerste contact met de wereld anders, maar dit heeft de verzorger zelf in de hand. Wanneer je een baby rustig en geduldig benadert zal hij het eerste contact prettiger vinden dan wanneer je hem ongeduldig, zenuwachtig en gehaast benadert. Als je de baby ongeduldig etc. benadert zal hij dit als niet prettig beschouwen. Je kan het kind aanraken op verschillende manieren, zodat hij zich gerespecteerd voelt. Namelijk;

 

-          Benader het kind niet plotseling, maar praat tegen het kind zodat het merkt dat je in de buurt bent en hem komt benaderen.

-          Zorg ervoor dat je voordat je iets doet, je contact hebt gemaakt met het kind. De reden hiervoor is dat het kind dan merkt dat je een actie gaat ondernemen. Het kind kan natuurlijk niks zeggen, maar het kan wel oogcontact maken.

-          Wanneer je een baby oppakt, moet je ervoor zorgen dat hij steun heeft bij je zodat hij doorheeft dat hij niet zal vallen. Pak het kind echter wel op een manier vast dat hij nog bewegingsvrijheid heeft. Je zult ook merken dat iedere baby een andere manier van vasthouden fijn vindt. Probeer dan deze manier te vinden zodat het kind zich op zijn gemak voelt.

Tijdens verzorgingsmomenten kun je het kind ook laten merken dat je respect voor hem hebt. Zorg ervoor dat de baby tijdens deze moment ook contact kan maken met je. Maak contact met het kind door bijvoorbeeld tegen het kind te vertellen wat je allemaal aan het doen bent. Ook belangrijk is het zorgen voor bewegingsvrijheid, een baby vindt het prettiger om zichzelf te kunnen bewegen tijdens een verzorgingsmoment omdat het kind zich anders ‘’gevangen’’ voelt.

 

Hoe heb je respect voor de autonomie van een kleuter?

Als kleuters aan het spelen zijn vinden ze de aanwezigheid van een pedagogisch medewerker in de ruimte vaak prettig. Pedagogisch medewerkers begeleiden de kinderen op drie verschillende manieren.

 

Manier 1;

De eerste is afstand houden, de pm’er weet dan niet precies wat de kinderen aan het doen zijn. Later kan je aan de kinderen vragen wat ze gedaan hebben. Zo weet je toch ongeveer waar de kinderen mee bezig zijn geweest.

Manier 2;

De tweede is het stimuleren van het samen spelen van een spel. Kinderen vinden het vaak lastig om zomaar een spelletje te gaan spelen. Als pedagogisch medewerker kan je dan helpen d.m.v. het op gang brengen van het spel door uitleg te geven of eventjes mee te spelen. Als je meespeelt kijk je wanneer de kinderen zelf verder kunnen en stop je rustig met meespelen. De kinderen kunnen daarna vaak zelfstandig verder.

Manier 3;

De derde manier is het zelf meespelen. Zo kun je het spel naar een hoger niveau tillen, door bijvoorbeeld moeilijkere oefeningen te verzinnen. Ook is het zo makkelijk om kinderen te stimuleren tijdens het spel. Zorg ervoor dat je het op een manier doet dat het kind zelf veel inbreng heeft op wat hij doet, en geef ruimte aan het kind zodat hij zelf dingen kan ervaren en uitproberen zonder dat hij teveel ‘’gestuurd’’ wordt.

 

Hoe heb je respect voor de autonomie van een puber?

Respect voor de autonomie betekend dat het kind steun krijgt waar nodig is, maar met rust wordt gelaten wanneer het zelf allemaal lukt. Ieder kind is anders, en doet dan ook alles op zijn eigen manier. Naarmate een kind ouder wordt kan het, en doet het steeds meer zelf. Het is daarom goed om de kinderen de mogelijkheid en de ruimte daarvoor te geven. Je moet ervoor zorgen dat ieder kind de kans krijgt nieuwe dingen uit te proberen, en de kans krijgt zelf oplossingen te bedenken voor problemen waar hij tegenaan loopt. Wanneer het een kind zelf lukt om problemen op te lossen, zal hij trots zijn op zichzelf en zal hij zo meer zelfvertrouwen en een goed gevoel over zichzelf opbouwen. Dit zal uiteindelijk leiden tot een positief zelfbeeld.

 

Hoe heb je respect voor de autonomie van een adolescent?

Een adolescent heeft al veel ontwikkelt op het gebied van autonomie. Een adolescent heeft een eigen wil ontwikkeld, en weet ook wat hij belangrijk vindt. Als begeleider moet je wel respect hebben voor zijn eigen wil. Het is belangrijk dat je eerst ontdekt wat hij belangrijk vindt, zodat je hier rekening mee kunt houden. Laat de persoon ook in hun waarde, dit kun je doen op verschillende manieren. Maakt geen gemene opmerkingen, roddel niet en accepteer/respecteer deze persoon zoals hij is. Je kunt sommige dingen aanpassen aan zijn behoeften een wensen. Op deze manier zal hij aanvoelen dat hij behandeld wordt met respect.