Grenzen stellen & Structuur bieden

Hier staat wat handige informatie over grenzen stellen en structuur bieden. Wij hopen dat u hier wat aan heeft.

 

Wat is grenzen stellen?

Grenzen stellen is een belangrijk onderdeel van onze begeleiding op het gebied van zelfvertrouwen en assertiviteit. Het gaat daarbij over twee dingen: weten wat je grenzen zijn (bij zelfvertrouwen) en aangeven wat je grenzen zijn in de omgang met anderen (bij assertiviteit).

 

Betekenis:

Het stellen van (persoonlijke) grenzen kan lastig zijn. Toch is het heel belangrijk. Onze (persoonlijke) grenzen bepalen wie we zijn ten opzichte van anderen. Ze zijn een leidraad om te bepalen welk gedrag we van anderen accepteren in onze aanwezigheid, en welk gedrag niet.

 

Voorspelbaarheid:

Voorspelbaarheid is voor jonge kinderen fijn. Steeds hetzelfde liedje bij het opruimen, of een wc ritueel voordat je gaat buitenspelen zorgt ervoor dat het kind precies weet waar het aan toe is. Natuurlijk is voorspelbaarheid ook voor oudere kinderen belangrijk. Een verjaardag ritueel of de manier van binnenkomen in de groep is elke dag hetzelfde. Vertrouwde gebeurtenissen geven kinderen een ritme en een veilig gevoel. Zo kunnen kinderen hun wereld overzien en zich binnen de grenzen van die wereld vrij ontwikkelen.

 

Grenzen ervaren veiligheid:

Regels geven een kind een veilig gevoel. Als een kind grenzen ervaart, voelt hij zich vrij om daarbinnen dingen te verkennen. Je zorgt voor veligheid zodat een kind zich kan ontwikkelen. Probeer in je houding naar een kind warm en belangstellend te zijn. Geef ieder kind het gevoel dat het welkom bij jou is.

Daarnaast geef je kinderen een veilig gevoel door herkenbaar gedrag te laten zien en een vaste volgorde van activiteiten te hebben. Hiermee bied je structuur aan. Ieder kind heeft deze duidelijk nodig om binnen de grenzen van de regels te blijven. Voorbeeld: bij het eten begin je pas als de boterhammen klaarstaan en iedereen klaarzit.

 

Verschillen:

Regels thuis en op school verschillen wel eens. Zeker aan het begin van een schooljaar moeten kinderen weer wennen aan nieuwe regels. Hoe ouder een kind wordt, hoe zelfstandiger het wil zijn. Om zelf dingen te kunnen doen en eigen beslissingen te kunnen nemen, heeft het houvast nodig. Je biedt structuur door grenzen aan te geven en een duidelijk dagritme met regels en rituelen aan te bieden. Maar laat het kind wel zelf keuzes maken bij activiteiten. De duidelijkheid en structuur die jij biedt, is de basis waarmee een kind zijn eigen gedrag zal kiezen.

 

Belang:

Het is belangrijk om grenzen te stellen, zodat een kind weet wat wel en niet mag. Het kind moet ook de consequenties (gevolgen) leren, als het iets doet wat niet mag. Als kinderen jong zijn, gaan ze je proberen uit te dagen, om te kijken hoe ver ze kunnen gaan. Het is belangrijk om consequent te blijven. Als je aan het begin al dingen toegeeft, dan kan het kind hier later misbruik van gaan maken, omdat het dan bijvoorbeeld weet van: ‘’Als ik ga huilen dan mag ik het wel’’.

 

Wie zijn er belangrijk bij het grenzen stellen:

De ouders, opa/oma, familie, meesters/juffen, werkgevers, leiding van de sport.